13nov

Cervélo en Sunweb kondigen samenwerking aan

Vanaf volgend jaar rijden de mannen, vrouwen en talenten van Team Sunweb op fietsen van Cervélo. Ploegmanager Iwan Spekenbrink denkt dat de ploeg met het materiaal van het innovatieve Cervélo een stap vooruit zet. “Ons materiaal zal lichter, beter en sneller worden”, zegt Spekenbrink op de site van de ploeg.

Cervélo in

Giant maakte lang deel uit van de Nederlands-Duitse wielerploeg en nam vier jaar geleden zelfs het hoofdsponsorschap van Argos over. Team Sunweb verlangde echter naar meer innovatie van het materiaal en dat kon Giant niet bieden. Met Cervélo als nieuwe materiaalsponsor komt er een einde aan een jarenlange samenwerking.

“We zijn verheugd dat we gaan samenwerken met een van de meest hightech merken uit de wielerwereld. Ons materiaal zal lichter, beter en sneller worden, wat het verschil kan maken. Tijdritten en wegwedstrijden worden soms op een fractie van een seconde beslist”, legt Spekenbrink uit.

Als de nieuwe S5 uit het peloton ontsnapt zien ze hem niet meer terug

Cervelo S5 team Sunweb

De R5 zal de andere team favoriet zijn in 2019

Cervelo R5 team Sunweb

23sep

Wielen zijn een van de beste upgrades die je je racefiets kunt geven. Veel fietsen worden standaard uitgerust met niet al te goede wielen. Dit doen fabrikanten om de verkoopprijs niet te hoog te maken. Maar eigenlijk is dit heel erg zonde. De eigenschappen van het frame worden dan namelijk voor een gedeelte teniet gedaan door minder optimale wielen. Maar als je dan besluit je racefiets wielen te upgraden, waar moet je dan rekening mee houden? In deze racefietswielen koopgids legt Martin uit wat de verschillen zijn tussen de verschillende soorten en types racefietswielen.

Een racefietswiel is voor de leek misschien niet meer dan een velg, een paar spaken en een naaf. Maar achter een racefietswiel zit erg veel onderzoek en techniek.

Racefietswielen Koopgids - Mooie racefietswielen kunnen je hele fiets opknappen.
Mooie racefietswielen kunnen je hele fiets opknappen.

Zo zijn wielfabrikanten altijd bezig met de meest optimale prestaties uit een fietswiel te halen. Dat doen ze door bijvoorbeeld te variëren in de breedte van de velg, de hoogte, het gewicht en het wel of niet tubeless kunnen maken.

Ook de materiaalkeuze is erg belangrijk. Zo moet je kiezen tussen aluminium of carbon racefietswiel of een combinatie daarvan. En als laatste moet je ook nog eens kiezen tussen het soort rem. Worden het dan schijfremmen of toch ‘gewoon’ velgremmen?

Wat voor voordelen heeft een brede velg?

Allereerst kijken we naar de velgbreedte. Bij de racefietswielen is namelijk een onomkeerbare trend gaande naar steeds bredere velgen, maar wat zijn dan de voordelen van een brede velg? Daar kunnen we kort over zijn: Met een brede velg kun je een buitenband breder laten uitvallen. En dat heeft weer een aantal voordelen.

Een bredere velg kan zorgen voor een aerodynamisch voordeel.
Een bredere velg kan zorgen voor een aerodynamisch voordeel.

Zo is de rolweerstand van een bredere band is lager dan die van een smalle band. Ook de aerodynamica is beter omdat de band beter aansluit op de bredere aerodynamische velgen.

Wat ook belangrijk is, is dat comfort verbetert. Brede banden kun je namelijk met een lagere bandenspanning rijden, zonder dat dit ten koste gaat van de rolweerstand.

Hoe breed is de velg van een racefietswiel?

Om je een idee te geven van hoe hard het gaat. Vroeger was 13mm normaal. Dat werd toen 15mm. Maar tegenwoordig is 17mm interne velgbreedte al de standaard. 17mm wordt gezien als de ideale breedte om een 25mm band goed te laten vallen.

Op een brede velg valt een band mooi aerodynamisch.
Op een brede velg valt een band mooi aerodynamisch.

Sommige merken hebben inmiddels zelfs nog bredere velgen. Racefietswielen met een breedte van 19 of 21mm zie je ook steeds meer. Deze brede velgen zijn uitermate geschikt voor nog bredere banden van 28mm of 32mm breed. Deze brede banden zorgen voor nog meer grip en comfort.

Interessant feitje is dat een 28mm band tot een bepaalde snelheid sneller is dan een 25mm band. Dat komt omdat de rolweerstand namelijk lager is. Op hoge snelheid is de 25mm band sneller omdat die wat smaller valt.

Een nadeel van brede banden is dat deze niet in alle fietsen passen. Vooral oude fietsen hebben bij de remmen of het frame niet genoeg ruimte voor een 25mm of 28mm racefietsband.

Welke velghoogte heb ik nodig?

Velghoogte en aerodynamica zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een hoge velg leidt de luchtstromen namelijk beter en zorgt daardoor automatisch voor minder luchtweerstand.

Een halfhoge velg, zoals deze 32mm geeft wel aerodynamisch voordeel, maar is ook licht.
Een halfhoge velg, zoals deze 32mm geeft wel aerodynamisch voordeel, maar is ook licht.

Afhankelijk van de velgvorm, velghoogte en de gebruikte technieken kan dit behoorlijk wat tijdwinst opleveren. Wielen met een hoge velg zijn over het algemeen wel wat windgevoeliger. Daarnaast zorgt het extra materiaal dat nodig is dat de wielen zwaarder worden.

Voor algemeen gebruik is een velghoogte van 33 tot 45mm eigenlijk ideaal. Met deze hoogte heb je namelijk al wel behoorlijk aerodynamisch voordeel ten opzichte van een lage velg. Maar het gewicht blijft binnen de perken en ook de windgevoeligheid valt dan nog reuze mee.

Hogere velg is aerodynamisch

Wil je veel aerodynamisch voordeel? Dan moet je echt naar een hogere velg. Het nadeel van deze wielen is wel dat ze door de hoogte ook gevoeliger zijn voor zijwind.

De dimples op de Zipp wielen zorgen ervoor dat je minder last hebt van wind.
De dimples op de Zipp wielen zorgen ervoor dat je minder last hebt van wind.

Bepaalde technieken zorgen er wel voor dat dit minder wordt. Zo heeft Zipp de bekende dimples op de velg. Die zorgen dat er een laagje turbulente lucht rondom de velg ontstaat die er weer voor zorgt dat de totale luchtweerstand lager is. De wielen worden daarmee minder windgevoelig.

Hoe belangrijk is het gewicht van een racefietswiel?

Gewicht is een belangrijke factor bij wielen. Wielen met een laag gewicht accelereren merkbaar beter en sturen makkelijk. En natuurlijk scheelt het ook als je er veel mee gaat klimmen. Overigens geldt hetzelfde voor wielen die erg stijf zijn. Vooral een goede combinatie tussen gewicht en stijfheid is daarom erg belangrijk.

Een lage velg met een lag gewicht. Ideaal voor klimmers.
Een lage velg met een laag gewicht. Ideaal voor klimmers.

Sommige tubes wielen hebben een gewicht van slechts 1200 gram. Dat is heel erg weinig. Clincher racefietswielen gebruiken meer materiaal omdat er een velgrand nodig is om de band op zijn plek te houden.

Voor clincher wielen met een lage of half-hoge velg is een gewicht rond de 1400 of 1500 gram heel erg netjes. Wielen met een hogere velg wegen vaak rond de 1600 gram.

Waarom zou ik kiezen voor Tubeless racefietswielen?

Vanuit het mountainbiken is het tubeless (zonder binnenband) rijden over komen waaien. Een van de grote voordelen van tubeless banden is dat je door kunt rijden bij lekrijden.

Het tubeless velglint ligt al in deze DT Swiss velgen.
Het tubeless velglint ligt al in deze DT Swiss velgen.

Doordat je een speciale latex vloeistof in je band aanbrengt, worden kleine gaatjes namelijk automatisch gedicht. Dat komt omdat er korreltjes in de latex zitten die meteen naar het gaatje toe worden gezogen bij een lek. Door de ophoping van de korreltjes wordt het gaatje gedicht. Dit werkt tot gaatjes van ongeveer 3 mm doorsnee.

Het velglint zorgt voor een luchtdichte afsluiting.
Het velglint zorgt voor een luchtdichte afsluiting.

Daarnaast is de rolweerstand van tubeless banden lager omdat er geen binnenband gebruikt wordt en bespaart het weglaten van de binnenband ook nog het nodige gewicht.

Niet alle wielen kunnen tubeless gemaakt worden. Je hebt sowieso tubeless (luchtdicht) velglint nodig. Daarnaast moet de velg een opstaand randje in het velgbed hebben waar de band op blijft zitten, ook met lage bandenspanning. Uiteraard hebben we een uitgebreid blog over het tubeless maken van je wielen.

Wat is het verschil tussen carbon wielen en aluminium racefietswielen?

Wielen worden voornamelijk van twee verschillende materialen gemaakt. Aluminium wielen zijn vrij eenvoudig te produceren. Daarom zie je aluminium vaak terug in de meeste goedkope wielen.

Het produceren van carbon wielen is een stuk lastiger. Daarom zijn carbon wielen vaak duurder zijn dan aluminium wielen. De voordelen van carbon wielen zijn dat ze stijver en vaak lichter zijn dan aluminium wielen.

Dankzij carbon is het wel veel makkelijker geworden om wielen met een hoge velg te maken die toch weinig wegen. Je ziet carbon dus vaak terug bij racefietswielen met hogere velgen.

Wat zijn de verschillen tussen remoppervlak bij racefiets wielen?

Wielen zijn er met verschillende soorten rem-oppervlakken. De meeste wielen zijn uitgerust met een aluminium remvlak. Dit geeft betrouwbare remprestaties in alle omstandigheden en is een van de goedkoopste manieren om een velg te produceren.

De speciale Plasma Electrolytic Oxidation (PEO) remrand van een Campagnolo wiel.
De speciale Plasma Electrolytic Oxidation (PEO) remrand van een Campagnolo wiel.

Sommige fabrikanten gaan nog een stapje verder en hebben een speciaal remvlak ontwikkeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Mavic’s Exalith remranden, Fulcrums (en Campagnolo’s) Plasma Electrolytic Oxidation (PEO) process of DT Swiss’ OXiC remrand. Deze remranden zorgen voor nog betere remprestaties, wat vooral met nat weer merkbaar is.

De remrand van deze Zipp-wielen is goed zichtbaar.
De remrand van deze Zipp-wielen is goed zichtbaar.

De meeste high-end wielen zijn volledig gemaakt van carbon. Dit geeft de mogelijkheid om de overgang van de velgrand en velg tot een aerodynamisch geheel te maken en houdt bovendien het gewicht van hoge wielen laag.

Maar hoewel de remprestaties van carbon wielen de afgelopen jaren sterk verbeterd zijn moet gezegd worden dat carbon wielen in de regen nog altijd niet zo goed remmen als aluminium.

Waarom zou je kiezen voor schijfremmen voor je racefiets?

De komst van schijfremmen haalt de functie van het remmen weg bij de velgrand. Wat ons betreft is dit een goede ontwikkeling omdat een velgrand namelijk niet primair bedoeld is als remoppervlak.

Dankzij schijfremmen is er geen remrand meer nodig.
Dankzij schijfremmen is er geen remrand meer nodig.

Hoe goed de fabrikanten ook hun best doen, de remprestaties van schijfremmen zullen met wat voor technieken dan ook, nooit gehaald worden met een velgrem. Schijfremmen maken de wielen ook nog eens veel duurzamer omdat de velgrand niet meer slijt.

Dat betekent dus ook dat carbon racefietswielen met schijfremmen langer mee gaan en dus duurzamer worden. Dan wordt het dus ook interessant om over te stappen op carbon wielen.

Welke soort racefietswielen past het beste bij mij?

De grootste verschillen tussen wielen zitten hem in drie factoren: velghoogte, gewicht en prijs.

32mm hoge Corima wielen
32mm hoge Corima wielen

Omdat er ingewikkelde technieken en dure materialen voor nodig zijn om het gewicht van wielen omlaag te brengen, zijn lichtere wielen vaak duurder dan zware wielen. Hetzelfde geldt voor wielen met een hoge velg en al helemaal als deze ook nog eens weinig wegen.

Kort gezegd: hoe lager het gewicht, of hoe hoger de velg, hoe hoger de prijs van een wiel. Eigenlijk kan een wiel dus maar op twee van de drie factoren goed scoren. Welke wielen je met een bepaald budget het best kunt kopen hangt dus vooral van het gebruik af.

Onze eigen mantel Carbon wielen. Dit is de hoge variant.
Onze eigen mantel Carbon wielen. Dit is de hoge variant.

Zo heb je in Nederland meer voordeel van een hoge, aerodynamische velg dan van een laag gewicht. Een hoog wiel met een hoger gewicht is in veel gevallen alsnog sneller dan een lichtgewicht, laag wiel met een een slechte aerodynamica.

In een land waar meer heuvels of bergen zijn kan een laag gewicht weer meer voordeel hebben. Je moet dan meer klimmen en versnellen en dat gaat nu eenmaal makkelijker met lichte wielen.

Hetzelfde geldt voor het rijden van criteriums of wedstrijden. Daar is de wendbaarheid van lichtgewicht wielen en het makkelijkere optrekken soms belangrijker is dan het aerodynamisch voordeel dat hoge wielen geven.

Kun je geen keuze maken?
Kun je geen keuze maken?

Misschien wel de perfecte mix zijn de wielen met een halfhoge velg van 33 tot 45mm. Deze wielen hebben zowel aerodynamisch voordeel als een aantrekkelijk gewicht. Vooral als de wielen van carbon gemaakt zijn.

Hieronder een paar wielen die in een bepaald segment heel goed scoren. Kun je echt geen keuze maken in welk soort racefietswiel je moet hebben?

12aug

Of je nou een beginnend fietser bent of een doorgewinterde veteraan, iedereen wil comfortabel en pijnvrij op de fiets zitten. Maar waar moet je dan op letten bij de aanschaf van je racefiets? Zoveel maten en zoveel adviezen. Wat betekenen al die termen zoals reach, stack en standover-hoogte? Youri legt je uit wat het allemaal betekent en hoe je racefiets framemaat kunt bepalen.

Iedere fanatieke racefietser weet wel zijn framemaat voor de racefiets. En in een flink aantal gevallen klopt die framemaat ook prima. De framemaat is de afstand tussen het hart van de bottom bracket (trapas) tot aan het hart van de bovenbuis, langs de zadelbuis gemeten.

Die afstand wordt gebruikt om de verschillende maten van racefietsen aan te duiden. Maar veel zegt die ene maat niet. Afhankelijk van de geometrie van een racefiets en zelfs het merk racefiets kan je framemaat namelijk sterk verschillen.

Iemand met framemaat 58 voor een standaard racefiets zou bijvoorbeeld framemaat 54 kunnen hebben voor een endurance racefiets. En dan hebben we het nog niet eens over de talloze verschillen lichaamsmaten die mensen onderling hebben.

Racefiets framemaat – de basismaten

Je kunt dus beter nooit aan de hand van alleen de framemaat een passende racefiets kiezen. Er zijn namelijk veel meer maten die van belang zijn om te bepalen welk racefietsframe het beste bij je past.

Je eigen lichaamsverhouding zijn essentieel om te kijken welke framemaat bij je past en hoe je je fiets af moet stellen.

Ben je lang, maar heb je kortere benen, dan kom je bijvoorbeeld vaak beter weg met een compacter frame. Met behulp van een langere stuurpen kun je de afstand naar je stuur weer vergroten.

Ben je juist wat kleiner, maar heb je relatief lange benen? Dan kun je vaak juist beter kiezen voor een groter frame en misschien een kortere stuurpen. Maar genoeg over de theorie, tijd om te kijken wat de verschillende termen rondom het bepalen van je framemaat inhouden.

Wat betekenen de verschillende maten van jouw racefiets?

Hoe meet je de bovenbuislengte?

De bovenbuis loopt van de zadelbuis naar het balhoofd. Deze afstand meet je vanaf het hart van de zadelbuis tot het hart van het balhoofd.

Je moet de lengte van je bovenbuis niet schuin opmeten. Je krijgt dan een verkeerde waarde.

Bij een sloping frame, zoals veel endurance racefietsen hebben, loopt de zadelbuis schuin af naar beneden, in plaats van zo goed als horizontaal.

Heeft je racefiets een ‘sloping’ bovenbuis, dan moet je altijd horizontaal de lengte van je bovenbuis bepalen.

Je moet om de lengte van de bovenbuis te bepalen wel die horizontale lengte opmeten van je balhoofd. Anders kom je uit op een verkeerde waarde. Je moet je bovenbuislengte dus altijd horizontaal opmeten.

Hoe meet je de lengte van de balhoofdbuis?

De lengte van de balhoofdbuis is de afstand tussen de onderzijde en bovenzijde van je balhoofd. Meet alleen het de maten van het racefietsframe zelf op, en niet ook de spacers.

De lengte van een balhoofdbuis kan veel invloed hebben op hoe je op een racefiets zit.

Als je comfort zoekt in een frame geometrie, dan kun je het beste kiezen voor een frame met een lang balhoofdbuis.

Leuk feitje: vroeger hadden grotere frames vaak een lang balhoofd. Volgens de toenmalige UCI-regels moest de afstand tussen de assen van de wielen precies een meter zijn, ongeacht de lengte van de renner. De enige manier om een fiets beter te laten passen bij sommige renners was een langere balhoofdbuis.

Hoe meet je de reach van je racefiets?

De reach is de horizontale afstand tussen je trapas en het balhoofd. Een langere reach betekent vaak ook een grotere afstand naar het stuur en dus een diepere zit.

Wil je graag een diepe aero zit op je nieuwe fiets? Let dan zeker goed op de reach van het frame!

Omdat de trapas en het balhoofd niet op dezelfde hoogte zitten moet je een denkbeeldige lijn van je trapas naar boven trekken. Je meet dan horizontaal naar het balhoofd toe. Hoe je dat doet zie je goed op de bovenstaande foto.

Hoe bepaal je de stack van je racefiets?

De stack is de verticale afstand tussen de trapas en het balhoofd. De denkbeeldige lijn die je eerder vanaf de trapas omhoog hebt gemaakt, is de lijn die je op moet meten om de stack te bepalen.

Stack is het verschil in hoogte tussen het balhoofd en het midden van de trapas.

Een korte afstand van je bottom bracket naar het top van het balhoofd geeft ook weer een diepere zit. Dit zie je vaak bij de aerodynamische fietsen.

Een meer comfortabele zit heb je als de afstand tussen deze 2 punten groter wordt. Bijvoorbeeld bij een Trek Domane of Giant Defy zul je zien dat de stack groter is dan bij de andere modellen van dit merk.

Hoe meet ik de standover-hoogte van mijn racefiets?

De standover-hoogte is de afstand tussen de grond en de bovenzijde van de bovenbuis. Heb jij een sloping bovenbuis? Meet dit dan op in het midden van de bovenbuis.

Meet de standover-hoogte vanaf het midden van de ‘sloping’ bovenbuis.

De standover-hoogte is vooral belangrijk als je wel eens met twee voeten op de grond staat met je racefiets tussen je benen. Want om nu vol met je kruis op de bovenbuis te moeten hangen, daar zit niemand op te wachten.

Wat kun je nu met je racefiets framemaat?

Alle bovenstaande framematen hebben invloed op jouw houding op een fiets. Je lichaamslengte is vaak de eerste stap bij het bepalen van je algemene framemaat.

Met de goede standover-hoogte kun je probleemloos stilstaan met je racefiets tussen je benen.

Maar nog belangrijker zijn de reach en de stack. Deze bepalen namelijk voor een groot deel je zithouding op de fiets. Hoe lager de stack, hoe lager je stuur staat ten opzichte van je fietszadel. Door het gebruik van spacers kun je stuur wel weer hoger zetten.

Bij een fiets die gemaakt is met aerodynamische eigenschappen zit je meer voorover.

Bij de reach geldt dat, hoe groter deze waarde is, des te groter de afstand tussen je fietszadel en je stuur is. Een grotere afstand betekent een diepere zit.  Maar twee fietsen met precies dezelfde reach kunnen toch een verschil hebben in de afstand tussen het zadel en het stuur.

De hoek waarin de zadelbuis staat heeft hier namelijk ook invloed op. Hoe kleiner de hoek, hoe groter de afstand tussen het zadel en het stuur. Dus al weet je de maten van een racefiets, dan nog weet je niet goed of die echt bij je past. Het is dan belangrijk om naar je eigen lichaam te kijken..

Kijk naar je lichaamsverhoudingen

Hoe lang zijn je benen? Heb je een kort of lang bovenlichaam? En hoe flexibel ben je eigenlijk? Allemaal erg belangrijk om tot de juiste framemaat en afstellingen van je racefiets te komen.

Elke wielrenner heeft weer andere lichaamsmaten en voorkeuren. Dus elke wielrenner heeft baat bij een goede afstelling om klachten te verhelpen of voorkomen.

Om jouw ideale fietshouding te krijgen heb je behalve naast het statische fietsframe een aantal andere onderdelen waarmee je wel kunt fine-tunen. Dat zijn de zadelpen, stuurpen, het stuur en de cranklengte.

Het afstellen van je fiets tot in perfectie is een klus die je beter niet zelf kunt doen. Ga hiervoor altijd langs een professional die precies weet wat hij doet.

Bij een endurance racefiets is de geometrie aangepast zodat je wat rechterop zit.

Als je klachten hebt of gewoon zeker wilt weten dat je (nieuwe) racefiets echt bij je past kun je een bikefitting laten doen. Je kunt daarvoor terecht bin onze winkel in Tilburg. We helpen je graag bij het opmeten van jouw maten en om te kijken welke racefietsen bij jouw lichaam passen.

6jun

De fietskleding van Rogelli is geschikt voor zowel beginnende wielrenners als gevorderde renners. En omdat je wielerkleding niet alleen functioneel moet zijn, maar er ook mooi uit moet zien hebben we onze favoriete Rogelli fietskleding voor je op een rij gezet.

Het meest opvallende van elke set fietskleding is natuurlijk het fietsshirt. Maar een wielershirt moet er natuurlijk niet alleen mooi uitzien, hij moet ook functioneel zijn.

De wielershirts van Rogelli ademen allemaal erg goed en voeren jouw zweet dus efficiënt af. Afhankelijk van het type fietser dat jij bent kun je kiezen voor een lekker losjes shirt voor elke dag of een aero-shirt voor als je echt het maximale uit jezelf wilt halen.